راز محبوبیت و کار آمدی شهردار انارستان چیست؟

گشت و گذاری در انارستان؛

راز محبوبیت و کار آمدی شهردار انارستان چیست؟

شیوه برخورد و آداب معاشرت شهردار انارستان با ارباب رجوع بطوری که اگر درخواست غیر قانونی هم داشته باشد خود تحت تاثیر اطلاع از قانون قانع می شود به جای برخورد تند و فحاشی با شهروندان و استفاده از قدرت بخاطر عدم تسلط شهردار بر رفتار خودش که موجب نارضایتی مردم می شود .

دستگاه هایی که متولی خدمات رسانی عمومی هستند معمولاً از میزان رضایتمندی کمتری در بین مردم برخوردار هستند که این موضوع در تمامی نقاط کشور تقربیاً یکسان است ، مثلاً میزان رضایت از مخابرات ، آب و فاضلاب، برق و شهرداری ها معمولا کمتر است ، اما با برنامه ریزی درست و مدیریت کردن منابع موجود و حسن برخورد با مردم می توان میزان رضایت مندی را افزایش داد.

خبرنگاران سایت آوای جم به منظور بررسی میزان رضایت مردم از شورا و شهرداری در شهرهای مختلف شهرستان جم حضور پیدا می کنند و با اهالی آن شهر خارج از محیط اداری گفتگو می کنند .

شهرداری انارستان یکی از دستگاه های خدماتی است چند روز پیش مورد سوال خبرنگاران سایت آوای جم قرار گرفت و در این باره با شهروندان زیادی صحبت کردیم و بیشتر آنها از عملکرد شهرداری رضایت کامل داشتند به طوری که مجموعه شهرداری انارستان توانسته است میزان رضایتمندی اهالی این شهر را نسبت به عملکرد خود بالا ببرد .

آن چه که باعث رضایتمندی مردم ازانارستان شده است می توان به چند بخش عمده تقسیم کرد .

۱ –  انتخاب درست شورای شهر انارستان ؛ این شورا با شناخت کاملی که از شهر و مدیریت آن داشته است در همان انتخاب اول دنبال گزینه ای بوده که دانش آموخته این حوزه بوده است. حجت ریحانی نیا شهردار جوان این شهر دانش آموخته رشته عمران می باشد ، که امروزه نیاز عمده شهرداری ها است. وقتی شهرداری متخصص امور عمرانی باشد بی شک مورده سوء استفاده اطرافیان قرار نمی گیرد و هیچ کارمندی یا پیمانکاری نمی تواند از وی سوء استفاده نماید .شورای شهر انارستان بجای تکیه بر نیروی بومی ناتوان و غیر متخصص با رانت فامیلی به آینده شهرشان فکر کردند و دست به یک انتخاب درست در گام اول زدند که فشار از شورا برداشته شود و این مجموعه به جای جمع کردن مشکلات ایجاد شده توسط شهرداری به دنبال برنامه ریزی و مدیریت شهری باشند.

۲-      مدیریت کردن منابع موجود شهرداری و نهایت استفاده از این ظرفیت در جهت بهبود وضعیت شهری ، تلاش در جهت جذب منابع استانی و کشوری به جای تاکید بر هزینه های داخلی و اندوخته کردن اعتبارات شهرداری و انتقال آن از این بانک به آن بانک در جهت منافع شخصی و دریافت اعتبارات ارزان قیمت جهت خود و اطرفیان که این موضوع باعث ایجاد نارضایتی در بین کارکنان مجموعه خواهد شد.

۳-  انتخاب پیمانکاران صرفا با نگاه به رزومه و سوابق و نه بر اساس باند بازی و ارتباط مستقیم با اعضای شورا به طوری که مثلا در برخی دیگر از شهر ها ، هر سال برندگان پیمان مشخص باشند و این موضوع باعث هدر رفت منابع گردد .

۴-  جذب نیرو در شهرداری بر حسب نیاز وتخصص افراد و اعتماد به تمامی پرسنل شهرداری و مشارکت فعال همه آنها در تصمیم گیری نه جذب بر اساس قومیت و رابطه و سهم خواهی معاون ، امور مالی و …جلوگیری از باند بازی در مجموعه شهرداری ودسترسی افراد خاص به اطلاعات شهری که باید در دسترس عموم باشد.

۵-  شیوه برخورد و آداب معاشرت شهردار انارستان با ارباب رجوع بطوری که اگر درخواست غیر قانونی هم داشته باشد خود تحت تاثیر اطلاع از قانون قانع می شود به جای برخورد تند و فحاشی با شهروندان و استفاده از قدرت بخاطر عدم تسلط شهردار بر رفتار خودش که موجب نارضایتی مردم می شود .

۶-   توسعه متوازن خدمات شهری بدون داشتن نگاه محله ای و قومی؛ این مهم طوری برنامه ریزی شده است که اگر امکاناتی در جنوب شهر است در شمال و غرب و شرق نیز از همان دست امکانات موجود باشد و هیچ گونه تبعیضی در این زمینه وجود ندارد و اصلا قابل تشخیص نیست که محله شهردار و اقوام وی و اعضای شورا در کجا قرار گرفته است و عدم تقسیم شهر به سه منطقه برخودار نیم برخودار و کمتر توسعه یافته .

۷-  توجه وی‍ژه شهردار به محیط زیست و جلوگیری از تخریب باغ ها و فضاهای سبز طبیعی شهری در جهت تغییر کاربری و حفظ این منابع به عنوان میراث همه شهروندان انارستانی و عدم زیاده خواهی اعضای شورای شهر به طوری که با نفوذ خود باعث شوند باغ ها تخریب و خیان های بی هدفی در آنها ایجاد شود و شخص متقاضی علاوه بر دریافت مجوز بتواند از این کار منبع درآمد خوبی نیز کسب کند .

۸ – الگو برداری مناسب از شهرداری های کلان و موفق در حوزه توسعه خدمات شهری و داشتن برنامه مناسب در این حوزه و همچین داشتن مشاوره های بسیار قوی در انی حوزه که شناخت کاملی از وضعیت فعلی این شهر دارند .

۹-   پایبندی شهردار به مصوبات شورای شهر و عملکرد طبق مصوبه شورا و نه بر اساس سلیقه شخصی و جابجایی اعتبارات مصوبه ها بطوری که هر آنچه در شهر اتفاق می افتد با نظر مستقیم شورا می باشد و احترام به اعضای شورا در جهت پیشبرد خدمات دهی به مردم که در این زمینه یک همدلی خاصی بین همه اعضای شورای شهر و شهردار وجود دارد.

۱۰-واگذار طراحی اماکن شهری به شرکت های متخصص صرفا بر اساس توانمندی نه بر اساس رابطه با مسول فنی شهرداری و سوء استفاده از این فرصت در جهت کسب منافع افراد سود جو در مجموعه شهرداری انارستان

۱۱- حضور در بین مردم و شنیدن نکته نظرات آنها  بجای پرداختن به سفرهای خارجی بی هدف با استفاده از رانت شورا و شهرداری بدون هیچ گونه دستاوردی در حوزه توسعه شهری .

۱۲-ایجاد فرصت  شنیدن صدای منتقد و احترام به رسانه ها به عنوان بازوی فکری خود در جهت عمران و آبادانی و افزایش میزان رضایتمندی شهروندان به جای  توهین به منتقد در فضاهای مجازی و مجالس خصوصی که باعث بی اعتمادی مردم به مجموعه شورا و شهرداری می شوند.

امید است تجربه ی موفق شهردار انارستان در سایر شهرهای شهرستان جم نیز بعنوان یک تجربه ی موفق که بسیار خوب نیز جواب داده است،سرلوحه ی امور قرار گیرد.

به زودی گزارش کاملی از عملکرد شهرداری انارستان منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌تان را بنویسید